Dom Pomocy Społecznej jest największym i najstarszym działem Ośrodka. Obecnie zamieszkuje w nim 150-osobowa grupa osób z niepełnosprawnością narządu ruchu. Najprawdopodobniej jest jedynym Domem Pomocy w kraju wyspecjalizowanym z założenia przeznaczonym i zamieszkiwanym przez młodzież z niepełnosprawnością narządu ruchu w tzw. normie intelektualnej. Wychowankowie zamieszkują w jedno-dwu i trzy-osobowych pokojach zlokalizowanych w tzw. grupach rodzinkowych (10 os.). Mają do dyspozycji 2-3 osobowe pokoje, jadalnię, 2 łazienki i aneks kuchenny.
Każda grupa ma przydzielonych dwóch stałych wychowawców. Mieszkańcy objęci są programem postępowania usprawniającego, sformułowanego w postaci indywidualnego planu opiekuńczo-terapeutycznego. W Ośrodku działa Samorząd Mieszkańców, który współpracuje z kierownictwem, personelem i mieszkańcami w określaniu strategii placówki oraz rozwiązywaniu bieżących problemów. Ośrodek respektuje prawo mieszkańców do zachowania własnego światopoglądu, praktykowania religii, aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności domowej oraz środowiska lokalnego. Mieszkańcy podejmują samodzielne decyzje dotyczące własnej osoby i form aktywności, z zachowaniem zasad życia społecznego obowiązujących w tutejszej placówce.
Specyfika stylu życia naszych mieszkańców (młody wiek, troska o własne zdrowie, rozległość dysfunkcji ruchowej, chęć usamodzielnienia się oraz silne pragnienie aktywnego włączenia się w życie społeczności) od samego początku funkcjonowania domu – mobilizuje, dynamizuje i niejako wymusza organizację pracy na wielu płaszczyznach. Zatroskani o dalsze losy, zdrowie, wszechstronny rozwój oraz godziwe warunki życia mieszkańców domu – oprócz standardowej działalności opiekuńczo-wychowawczej i socjalnej: Umożliwiamy kształcenie na niemalże wszystkich szczeblach edukacji (od przedszkola po wyższe uczelnie). Obecnie 50 osobowa grupa mieszkańców kontynuuje naukę wyjeżdżając codziennie do szkół z terenu Gliwic i Paniówek. Ośrodek zapewnia transport. Jak wynika z naszych doświadczeń tylko pełna edukacja stanowi drogę ku samodzielności, integracji, zdobyciu wykształcenia i zawodu. Warto zaznaczyć, iż osobom niepełnosprawnym ruchowo głównie rozwój sfery intelektu kompensuje występujące ograniczenia i deficyty ruchowe (pomaturalne lub wyższe wykształcenie stwarza chociażby częściową możliwość podjęcia pracy).
Prowadzimy dla wszystkich mieszkańców codzienne i całodniowe zajęcia rehabilitacji ruchowej. Prowadzimy zajęcia rewalidacyjne, korekcyjno-kompensacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze dla uczących się mieszkańców, którzy na skutek zaniedbań środowiskowych oraz parcjalnych i fragmentarycznych deficytów rozwojowych (np. zaburzona koordynacja wzrokowo-ruchowa, orientacja przestrzenna, sprawność manualna) wykazują znaczne trudności w opanowaniu programu nauczania.
Podejmujemy szereg inicjatyw mających na celu zatrudnienie mieszkańców Domu Pomocy.
Umożliwiamy udział w zajęciach warsztatu terapii zajęciowej.
Podejmujemy działania w kierunku integracji mieszkańców domu ze środowiskiem włączając ich w nurt życia społecznego poprzez organizację oraz masowy udział w imprezach kulturalno-oświatowych (wycieczki szkolne, teatr, kino, opera, festiwale i festyny), religijnych, sportowych (nasi mieszkańcy jako zawodnicy bądź widzowie, wyjeżdżają na mecze i olimpiady sportowe). Do Domu kierowane są dzieci i młodzież decyzją administracyjną Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie lub Ośrodka Pomocy Społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania po uzgodnieniu z PCPR w Mikołowie. Pracownik socjalny naszego Ośrodka wszystkim zainteresowanym udziela porad i informacji tel: 32 238 60 21 lub 32 322 53 35.
Opiekunowie udzielają wychowankom pomocy w podstawowych czynnościach życiowych dotyczących następujących sfer aktywności:
- spożywania posiłków
- wykonywania toalety,
- prac porządkowych w pokojach mieszkalnych,
- załatwiania spraw osobistych w poradniach, urzędach, itp.
- robienia zakupów,
- przygotowaniach i nauce szkolnej,
- organizowania czasu wolnego,
- podtrzymywania kontaktów z rodziną,
- nawiązywania relacji ze środowiskiem zewnętrznym,
- podnoszenia ogólnej sprawności psychofizycznej oraz rozwijania autonomii wychowanków.